Blogguppgift geografi A: Varumärke

Ett märke som jag gärna skulle vilja bli förknippad med är FIGHTER. Mest p.g.a. att jag tränar kampsport (Krav Maga). I Krav Maga (som betyder närkamp på hebreiska) behöver man utrustning som är av bra kvalité om man vill kunna träna ordentligt och utan att få en massa otrevliga skador. Den mesta av utrustningen jag använder är av just märket FIGHTER. Men detta är inte så mycket p.g.a. att jag gillar märket i sig, utan snarare för att deras utrustning håller och sitter mycket bra och har räddat mig från både potentiella knäckta tänder och söndersparkade ben. Och det är väl klart att liksom en fotbollsspelare vill bli förknippad med att vara just fotbollsspelare vill jag bli förknippad med att vara fighter i och med att just kampsport upptar en stor del av mitt liv.


Personligen kan jag inte säga att jag är en person som drar mig till märken särskilt mycket, jag tänker mer på god kvalité och så länge produkterna är bra spelar det ingen större roll varifrån de kommer. Men jag skulle nog inte tveka på att köpa av ett annat märke om kvalitén skulle gå ner, men än så länge har FIGHTER inte svikit mig.

Då kan man ställa sig frågan, vad kan då vara dåligt med att bli förknippad med ett märke? Det finns ett mycket simpelt svar på det här, ALLT. Tillslut börjar man kanske blir förknippad så mycket med märket att folk börjar att skapa sig konstiga stereotyper om hur man är som person, vilket är fel. Bara för att jag gillar kampsport behöver inte betyda att jag är en person som springer runt på stan och slåss (En helt felaktig stereotyp på kampsport). Ett annat bra exempel  är klädmärken som t.ex. Lacoste. Lacoste är ofta associerat med högstatus och pengar, visst är det sant att en lacoste pikettröja kostar mycket pengar, men en person av relativt "låg" status skulle enkelt kunna spara ihop till 600kronor och gå och köpa sig ett exemplar. Alltså ska man aldrig döma en bok efter utsidan.


Kommentarer
Postat av: Stefan

Mycket bra du kommit igång och får in dina uppgifter. Bra reflextioner både av positiva och negativa aspekter.

2009-01-08 @ 14:06:35
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0